Erik Pelling (S) m fl tog första spadtaget för spårvägsbygget 22/8. Är detta möjligt utan att detaljplaner för spårvägen är godkända? Planerna är nämligen demokratiskt enligt lag överklagade till Mark- och miljödomstolen och inte lagakraftvunna. Bygget sker utan miljöprövning för dricksvattnet, rödlistade arter, fornminnen m m. Ändå bygger man!
I en debattartikel hävdar styret och L att alla utredningar pekar på att spårväg är den bästa lösningen. Hur är det egentligen?
Den rapport som kommunen använt i jämförelsen mellan bussar och spårvagnar från 2012 utgår från en äldre busstyp än den av UP förespråkade ”double articulated electric bus”, Bus Rapid Transit (BRT) typ MalmöExpressen, fullt jämförbar i passagerarkapacitet med spårvagn. Dessutom handlar kapacitet inte bara om fordonstyp, utan också om turtäthet, infrastruktur och snabbhet. Även dessa BRT-el-bussar kan föras fram på särskilt anlagda snabba banor, precis som spårvagnar, men utan fossilstinn räls.
Även ekonomiargumentet är ohållbart. Jämförelser mellan BRT- och spårvägar visar att BRT är extremt mycket billigare. Enligt en rapport från WSP 2011, och som fortfarande är evident, kostar ett spårvägssystem 8 gånger mer än ett fullt utbyggt BRT-system. En spårvagn är 5 gånger dyrare än en BRT-buss och behöver varken dyra miljöovänliga spår och kontaktledningar. Till saken hör enorma tekniska underhållskostnader för bromsar och hjul som exempelvis drabbat spårvagnar i Stockholm i tio års tid, även de i den nya” spårvagnsstaden” Lund.
Inte heller markförsäljningsargumentet håller. Att få bra betalt för markförsäljning kan förväntas också vid satsning på BRT om motsvarande görs för samhällsplanering kring stråket, tydlig egen bana, hållplatser, fordon, turtäthet, marknadsföring etc. En studie av BRT i Los Angeles visar att linjen uppskattas lika högt som stadens snabbspårvägar, Light Rail Transit (LRT).
Styret och L hävdar att spårvägen kommer lyfta hela regionen – istället blir det ett ekonomiskt miljösänke!
Lars S Björndahl, vice partiledare, Utvecklingspartiet demokraterna (UP)
Stefan Hanna, partiledare, Utvecklingspartiet demokraterna (UP)