Tydlighet och folkomröstning efterfrågas i 10-miljardersfrågan om spårväg

Nu pressar det vänsterstöttade minoritetsstyret i Uppsala med Miljöpartiet, Liberalerna och Socialdemokraterna på ännu mer för att göra allt man kan för att försöka låsa in Uppsalaborna i byggplaner väldigt många av oss inte vill ha. Tyvärr har frågan tryckts framåt både under socialdemokratiskt och moderat ledarskap i både Uppsala kommun och Region Uppsala.

Det så kallade Uppsalapaketet har använt förstärkta behov av spårförbindelser mellan Uppsala och Stockholm som argument för att många partier massivt vill exploatera i Uppsala stads södra delar. Över 30 000 nya bostäder, och även utrymmen för offentliga och kommersiella verksamheter, på denna lilla del av kommunen.

Moderaterna i Uppsala kommun säger sig nu vara emot spårväg. Samtidigt röstar Moderaterna inte konsekvent emot allt som kan kopplas till spårvägsprojektet. Och hur är det med den som är huvudman för kollektivtrafiken, Region Uppsala? 

Vi kräver att Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna slutar tala med kluven tunga i den stora spårvägsfrågan. Det är Region Uppsala som är ansvariga för kollektivtrafiken och det politiska styret där är positiva till det föreslagna spårvägsprojektet. Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna, som ingår i Region Uppsalas styre tillsammans med Liberalerna och Miljöpartiet, måste tydligt bekänna färg i spårvägsfrågan! Det är den minsta ”varudeklaration” som dessa partier måste visa alla Uppsalabor i Uppsala kommun och inom Region Uppsala.

Utvecklingspartiet demokraterna, UP, förordar en mycket varsammare byggutveckling i Uppsalas södra stadsdelar. I vår tänkta byggutveckling av Uppsala finns inte behov av en spårvagnslösning. Vi vill att hela Uppsala kommun och region Uppsala ska stärkas. När behov finns av kapacitetsstark kollektivtrafik är vi för långa moderna elektrifierade bussystem. Att förbinda sig att anlägga spårväg med stora ekonomiska oklarheter, och utan att veta hur det kommer påverka Uppsalas försörjning av dricksvatten, är att förvalta väljarnas förtroende på ett ansvarslöst, nonchalant och slösaktigt sätt. Vi är också övertygade om att en satsning på spårväg i Uppsala stads södra delar kraftigt kommer att försvaga kollektivtrafiken i övriga Region Uppsala.

Utvecklingspartiet demokraterna menar att en så stor fråga som spårvägsfrågan, efter en seriös presentation av alternativen, i samband med kommun- och regionvalet 2022 ska vara föremål för en rådgivande folkomröstning. Hittills har projektet kantats av oseriösa antaganden, bristfälliga beslutsunderlag och ett ensidigt tryck på tjänstemännen om att det är spårväg som ska föreslås. Med alla osäkerhetsfaktorer inblandade kommer en spårvägslösning kosta regionens invånare minst 10 miljarder kronor.

Att på detta bristfälliga sätt driva fram ett ärende om en investering på många miljarder kronor är demokratiskt förkastligt. Om det blir verklighet kommer priset inte bara betalas av regionens invånare i form av massor av kostnader, det kommer också att innebära mycket sämre kollektivtrafik i stora delar av övriga kommunen och regionen. Vill invånarna i vår geografiskt stora region det?

Vi anser att det är viktigt att tätbefolkade delar av Uppsala i framtiden får kapacitetsstark kollektivtrafik. Bland dagens utredda alternativ anser vi att den bästa vägen framåt är med hjälp av långa elektrifierade bussystem (BRT) samt gärna anropsstyrda självgående minibussar. Vi anser att spårväg är en stor felinvestering för Uppsala kommun och Region Uppsala. En felinvestering som är uttryck för ett enormt slöseri och som även mycket negativt drabbar kommande generationer. Det är ett ekonomiskt vansinne och leder mot att kommunen i sin helhet utvecklas på ett oattraktivt sätt. Spårvägsplanerna, med en bro som kan kräva tung spårvägstrafik över Fyrisån, utsätter också vår dricksvattenförsörjning för oacceptabla risker. Gör om! Gör rätt! 

Karin Ericsson, Sakområdesledare stadsbyggnad.

Ola Lindberg, Sakområdesledare trafik och kollektivtrafik.

Stefan Hanna, Partiledare.